Misja wychowawcza szkoły.
Gimnazjum będzie zachowana właściwa proporcja między wiedzą,
umiejętnościami i wychowaniem.
Uczniowie zdobywają umiejętności:
- uczenia się,
- pracy zespołowej,
- właściwej komunikacji międzyludzkiej,
- twórczego rozwiązywania problemów.
Każdy z uczniów uzyska pomoc na miarę jego rozwoju
psychofizycznego w tym pomoc materialną, zgodnie z zasadą, że w gimnazjum
należy stworzyć warunki dla wyrównywania poziomu dzieci pochodzących z różnych
środowisk i kończących różne szkoły podstawowe.
Przewiduje się utworzyć w gimnazjum zajęcia pozalekcyjne dla dzieci
chcących rozwijać swoje zainteresowania oraz dla tych, które mają specyficzne
trudności w nauce.
Istotną sprawą będzie kształtowanie postaw: prozdrowotnych,
proekologicznych, i prospołecznych między innymi dzięki realizacji treści ścieżek
edukacyjnych oraz wybranych programów edukacji zdrowotnej.
Główne cele pracy wychowawczej w gimnazjum będą dotyczyły następujących zagadnień:
- Uczeń i jego wszechstronny rozwój osobowości - klasa I
- Uczeń w środowisku lokalnym - klasa II
- Uczeń we współczesnym świecie – klasa III
zgodnie z koncepcja wychowania przewidziana w zreformowanym szkolnictwie.
Ważny jest aktywny udział młodzieży w życiu szkoły poprzez działalność w
Samorządzie Uczniowskim, który będzie reprezentantem potrzeb i oczekiwań całej
społeczności uczniowskiej.
Każdy z uczniów będzie przygotowany do wyboru adekwatnej, dalszej drogi
kształcenia ze względu na poziom wiedzy, umiejętności i predyspozycji
osobowościowych.
Gimnazjum ma być miejscem dyskusji i współdziałania wszystkich podmiotów
procesu dydaktyczno-wychowawczego tj. dyrekcji, kadry pedagogicznej, personelu
pomocniczego, uczniów i rodziców. Istotna jest, bowiem integracja, czyli proces
tworzenia całości z części, zharmonizowania składników zbiorowości szkolnej, która
wyzwala motywację do pracy. Ważna jest także integracja szkoły ze środowiskiem
lokalnym - miejskim i wiejskim w celu wykorzystania oferty instytucji kulturalnooświatowej
dla rozwoju uczniów.
Ponadto w naszym gimnazjum chcemy położyć nacisk na wypracowanie
tradycji i zwyczajów właściwych tejże szkole, gdyż jest ono nowopowstałą instytucją
a zatem proces ten będzie postępował sukcesywnie pod wpływami inspiracji,
twórczych pomysłów kadry szkoły, uczniów i rodziców.
Wizja absolwenta gimnazjum.
Uczeń kończący edukacje w gimnazjum ma być wyposażony w wiedzę i
umiejętności na miarę własnych możliwości rozwojowych. Zorientowany odnośnie
osobistych walorów tzw. mocnych i słabych stron, co ułatwi mu uzyskanie
wewnętrznej harmonii i określenie własnej drogi autokreacji, przejawiającej się
między innymi wyborem sposobu dalszego kształcenia się.
Przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji i ponoszenia
odpowiedzialności za nie. Wykazujący się postawą prozdrowotną, prospołeczna i
proekologiczna, które pozwolą mu odrzucić wpływy różnych patologicznych
środowisk.
Cechujący się kulturą osobistą wyznawana respektowaniem praw nie tylko
własnych, ale i innych ludzi. Potrafiący konstruktywnie współdziałać z ludźmi w
małych grupach i szerszych zbiorowiskach. Uznający i szanujący własna
przynależność regionalna jak i narodowa. Cechujący się poszanowaniem świata
kultury i przyrody. |